Grön utveckling

Denna vecka har vi haft i uppgift att försöka spegla begreppet  hållbar utveckling genom en grafisk produkt. Jag valde att gestalta hållbar utveckling genom en slags logotyp/symbol som ska skapa en känsla för begreppet. Det första jag kom att tänka på när jag såg/hörde begreppet var naturen... och därmed blev det just detta som min grafiska produkt, logotypen, får lyfta fram. Denna kan sedan tänkas användas under olika seminarier eller varför inte på affischer eller annan typ av marknadsföring.

Härliga kluriga mönster

Förra veckan hade vi i uppgift att skapa/designa mönster i Illustrator. Det översta mönstret har jag skapat efter ett redan befintligt mönster just för att lära mig själva tekniken. De andra har jag skapat helt på egen hand. Väldigt roligt!








Dave Hill effekten


Dave Hill är en fotograf från USA som har skapat sig en egen foto-stil som många vill och försöker efterlikna. Stilen kallas för Dave-Hill-effekten och det har varit flera diskussioner om hur han får den där speciella looken på sina bilder. Vissa hävdar att han arbetar med ett speciellt filter medan andra tror att det handlar helt om själva ljussättningen. Personligen tror jag att det är lite båda delarna. Oavsett vilket tar Dave riktigt sköna bilder där man skymtar en och annan celebritet (som ex Chris Brown, Jon Heder , G-Unit och My Chemical Romance)



För att se mer av Dave Hills bilder kolla in hans hemsida. Där hittar du även videos om arbetet bakom bilderna.

Höstnyheter från Ms Bijoux


I höst satsar Ms Bijoux på smycken med vackra mönster ispirerade från Cloisonné. Cloisonné är ett gammalt sätt att tillverka smycken på. I Kina blomstrade den här typ av tillverkning upp på 1600-talet och på 1800-talet var Cloisonnéföremål även populära i Europa.

Jag fastnade direkt för Cloisonnéhalsbandet med blomstermönster. Desstuom fanns det ett par gulliga örhängen i form av en uggla. Kolla in halsbandet, örhängena och en andra massa Cloisonnésmycken + andra nyheter på Accessora och LeShop.



Underbar huvudmassage


Jag har köpt mig en egen huvudmassör som är otroligt skön och avslappnande att använda. Helt underbar! Dess långa  metallarmar får mig att rysa i hela kroppen... man kan helt enkelt inte få nog. Huvudmassören, "Time for you", är bra mot bland annat huvudvärk och stress, förbättrar koncentrationsförmågan och blodcirkulationen. Desstuom är prylen rätt snygg oxå, designmässigt ;)

Jag rekommenderar den varmt, en perfekt present till sig själv eller varför inte ge bort den till nära och kära. Jag kommer definitivt ge bort den till "någon" i julklapp. Sugen på lite massage? Du hittar huvudmassören på Hälsofilen (sök på huvudmassör)

En kreativ fotograf

Chema Madoz är nog en av de mest kreativa fotografer jag känner till, hans bilder är verkligen imponerande och inspirerande. Han har en sån otrolig fantasi, blir nästan lite avundsjuk. Chema omvandlar helt vanliga vardagsföremål till någonting helt annat, placerar dem i ovanliga situationer... jag kan helt enkelt inte få nog av hans bilder. Surrealistiskt, läckert, fascinerande...









Fler bilder hittar du i hans bildgalleri.

Nintendo + Youtube

Nintendo samarbetar med Youtube för att marknadsföra sitt nya spel Wario Land - Shake it! Resultatet blev en riktigt cool webbreklam och kampanjsajt. Du kommer att förstå vad jag menar när du väl kollat in den, till en början ser det ut som en helt normall vanlig youtube-film men sen....!!

Kolla in här



Hösthälsning

Uppgift 5: Skapa ett vykort med temat höst i Illustrator

Vi fick i uppgift att skapa ett vykort efter vissa riktlinjer. Kortet skulle bland annat innehålla himmel, kullar, siluett av stad, regnmoln och en hälsning.

Har ar mitt resultat. Kommentera garna!


Vinnare av klotterkampanj

Tidigare i år hade Telia en kampanj där kändisar som bland annat Björn Skifs, Kajsa Bergkvist och Christer Lindarw avslöjade sitt telefonklotter. Därefter bjöds även svenska folket in för att tävla.

Idag korades vinnaren!
Grattis Maria Clason (från Östebymo i Östergötland)
Vilken fantasi och kreativitet!





Juryns motivering:

"Det klassiska, maniska motivet sammantaget till en helhet. Eget manér som tar klotterspråket till en ny nivå. Det bästa klottret kommer till när man kopplar bort hjärnan och förnuftet och plockar fram det lekfulla och naiva"


Förutom vinstpengarna på 25.000 kr får Maria se sitt bidrag pryda utomhustavlor runt om i Sverige. Ett stort grattis!

Försäkringskassans jättekampanj

Jag gillar Försäkringskassans nya animerade reklamfilm som rullar på tv just nu. Första gången jag såg den blev jag glatt överraskad att det var just Försäkringskassan. Det är en väldigt snygg och annorlunda reklamfilm.

Filmen är tydligen en del i en större kampanj där målet är att informera oss, den svenska befolkningen, om den nya sjukförsäkringen. Kampanjen startade i onsdags (1/10) med tv-reklam och ska följas upp av reklam på stortavlor och tidningsannonser. Dessutom finns det en nystartad kampanjsajt där man kan hitta mer information. Bakom kampanjen står reklambyrån Garbergs.


Dock har denna kampanj inte varit gratis att producera, det har kostat Försäkringskassan närmare 15 miljoner kr! Jag kan tänka mig att det upprör många människor. Tidpunkten för kampanjen känns på något sätt fel, pengarna borde kanske ha lagts på någonting annat istället.

Har du missat filmen eller vill kolla in kampanjsajten?  Kolla in här.

Let's shuffle some!

Tröttnat på din iPod Shuffle/Nano? Ja då tänker jag framför allt på färgen. Ärligt, håll med om att de är ganska tråkiga och kanske framför allt väldigt opersonliga. Vore det inte kul med lite mer färger och mönster!? Nu finns det faktiskt ett företag som har tänkt på just detta, Shufflesome.

Tyska Shufflesome tillverkar små återanvändningsbara klistermärken som du enkelt kan sätta på din shuffle och på så sätt får en mer personlig och roligare mp3-spelare. De har klistermärken som passar både shuffle- och nano-modellerna.

Här är några av mina favoriter, grymma eller hur!?



RSS 2.0