Cloverfield - skakande coolt

Igår var jag och såg filmen Cloverfield på bio. Oj oj vilken film. Hmm... kanske ska dra handlingen lite kort....

Rob ska flytta till Japan och hans vänner håller en överraskningsfest för honom i hans lägenhet på Manhattan i New York. Robs bästa vän Hud dokumenterar hela festen med en videokamera för att filma vad som händer och intervjua Robs vänner. Plötsligt ljuder en stor smäll över hela Manhattan och folket samlas ute på gatorna för att till sin stora förvåning upptäcka att ett stort monster belägrat stora delar av staden och är i full färd med att förstöra den. Genom Huds handhållna kamera får vi sedan följa händelseförloppet och vännernas kamp att undslippa jättemonstret.

image28


Mm... va tyckte jag då? Filmen var Jag tyckte att Cloverfield var riktigt bra. Jag blev kanske aldrig riktigt rädd men sättet som filmen är gjord på, att den skildras genom huvudkaraktärernas ögon med en skakig handkamera, gör att det ändå blir spännande. Jag tyckte att detta medförde en mer närhet än andra filmer, man får se den här händelsen ur några vanliga människors ögon. Vi vet lika mycket som dem och vi ser precis allt som de ser. Stundtals blev det ganska jobbigt och titta när kamera hela tiden rörde sig hit och dit, upp och ner. Men filmmakarna har lyckats bra, det känns äkta.

Så.. i det stora hela, en skön filmupplevelse. Mycket bättre än förväntat. Snyggt upplagt och underbara tekniska effekter och ljudeffekter. Se den på bio, helt klart värt pengarna.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0