Blogginlägg E: Elements of Journalism & gammelmedier vs sociala medier

Dags för det allra sista blogginlägget i journalistikkursen, det kommer att handla om relationen mellan gammelmedier och de nya sociala medierna.

I boken "The elements of Journalism" listar författarna Kovach & Rosenstiel tio grundläggande element eller principer som kan ses som riktlinjer för att nå en god journalistik. Kovach & Rosenstiel tar bland annat upp vikten av att beskriva sanningen, lojalitiet mot medborgarna, objektivitet samt att förmedla relevanta nyheter. Som professionell journalist är det hans eller hennes ansvar att följa dessa för att medborgarna ska bibehålla sitt förtroende journalistiken och för den information som publiceras och rapporteras. 

Idag förmedlas information och nyheter inte bara via gammelmedier eller traditionella medier (TV, radio, tidingar) utan även via det som kallas för sociala medier såsom bloggar, forum, Twitter, Youtube, Facebook och andra communities.

Till skillnad mot gammelmedier ställs det inga krav hos de sociala medierna på exempelvis objektivitet och verifiering. Det krävs heller inte att den som publicerar informationen har en journalistisk bakgrund. Vem som helst kan i princip skriva om vad som helst utan att det egentligen ifrågasätts. Kovach & Rosenstiel ser denna form av informationsfrihet som positiv. Jag kan nog bara hålla med. Genom de sociala medierna får allmänheten en möjlighet att göra sin röst hörd. Han eller hon får framföra sina egna åsikter, erfarenheter och kunskaper. Visst, det kanske strider mot de etiska riktlinjer som journalister arbetar mot men "vanligt folk" är heller inte professonella journalister. Vi vet inte vad det är som gäller och vi måste egentligen inte veta det heller. Och om det nu skulle införas en lag mot att allt information som rapporteras på exempelvis bloggar måste vara korrekt och neutral, hur skulle det kunna kontrolleras? Känns omöjligt.


Jag tror snarare på att öka medvetenheten hos människor kring nyhetsvärdering och källkritik. Här ligger ansvaret hos medierna själva. Jag anser att det är deras skyldighet att upplysa allmänheten kring detta. Det är även viktigt att journalisterna själva är delaktiga i de diskussioner som pågår i de sociala medierna och därefter rapporterar om detta, fast på ett sätt som uppfyller kravet på en god journalistik.


Jag tror inte att de sociala mediernas framfart är ett egentligt hot mot de traditionella medierna. Folk kommer fortfarande vilja bläddra i tidningen vid frukostbordet och se nyheterna på tv. Jag tror och hoppas på ett samarbete mellan dessa medier. Ett slags samarbete mellan journalister och allmänheten där bloggar och andra sociala medier fungerar som en bro eller länk. Genom att en journalist läser en privatpersons blogg får han eller hon snabbt koll på vad som är intressant /aktuellt just nu. Vad som engagerar och upprör just nu. Det är ett smidigt sätt för att få fram vad människor egenligen vill läsa om. De sociala medierna påverkar även journalistkårens roll att prestera bättre och publicera nyheter som följer riktlinjerna för en god journalistik.


Blogginlägg D: Kampanjjournalistik på gott och ont?

Vanlig hederlig nyhetsjournalistik ska hela tiden sträva efter objektivitet och att alla parter får säga sitt. Detta för att nyhetsförmedlingen ska vara rättvis och trovärdig. Kampanjjournalistik, å andra sidan, går tvärs emot det klassiska journalistiska arbetssättet. Efter vad jag har läst mig till är det en form av journalistik där en nyhetsredaktion i princip bedriver en partisk opinionsbildning i en tidning och på nätet. Läsarna får sedan i sin tur vara med och uttala sina åsikter och framför allt sitt stöd i saken, oftast genom omröstningar eller insamling av namnunderskrifter.
   En aktuell kampanj som pågår just nu i medierna är frigivningen av den svenska journalisten Dawit Isaak som sitter fängslad i Eritrea sedan några år tillbaka. Bakom kampanjen står fyra av Sveriges största tidningar Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet som har gått samman för ett gemensamt "uppror". I kampanjen (som både bedrivs i tidningar och på nätet) uppmanas svenska folket att skriva under en protestlista i syfte att sätta press på de svenska politikerna och Eritrea.

"Vi behöver ditt namn i kampen för Isaak. Varje nytt namn i insamling är ett litet steg närmare frihet för Dawit Isaak. Visa ditt engagemang, Gå in på någon av våra sajter och skriv på". (http://www.journalisten.se/artikel/18871/gemensamt-uppror-foer-dawit-isaak)

Är det rätt av redaktionerna att göra på detta sättet? Är det en metod som medier ska ta del av? Är kampanjjournalistik på gott eller ont?

Personligen är jag nog ganska negativ till kampanjjournalistik. Visst, för det mesta handlar kampanjerna om en god sak värd att stödja som exempelvis Isaak-fallet och klimatfrågor. Det jag är irriterad över är att kampanjerna färgas av redaktionernas egna åsikter medan objektiviteten lägg åt sidan. Nyhetsrapporteringen blir snedvriden. Som läsare får jag inte se hela verkligenheten utan egentligen bara den del som medierna tycker är värd att lyfta fram. Redaktionerna har redan bestämt sig för vad som är rätt eller fel, bra eller dåligt och så vidare. Detta, tycker jag, gör kampanjjournalistik till ett väldigt mäktigt verktyg hos medierna, se bara på fallet med Isaak. Eller varför inte den uppmärksammade kampanjen "Earth Hour" som pågick för några veckor sedan. Mediernas makt gjorde att världen slocknade under en timme... typ. Lite oroväckande kanske.

Givetvis tycker jag att det är bra att media lyfter fram saker som är svåra och orättvisa. Det är bra att man försöker få upp människors ögon och få dem att engagera sig. Dock känns det som att några namnunderskrifter från Sverige för att frige Isaak inte räcker. Bra försök men det krävs nog mer än så. Jag tror inte riktigt på att man kan engagera sig på så långt avstånd. Namnunderskrifter exempelvis fungerar nog bättre på en mer lokal nivå, för att rädda exempelvis ett sjukhus eller protestera mot klotter i centrum. Risken med Isaak-fallet är att namnunderskrifterna inte ens kommer till användning, och så sitter du hemma i tron om att du har gjort någonting bra.

Blogguppgift C: Journalistik som tar plats

Jag har läst "Bokhandlaren i Kabul" av den norska journalisten Åsne Seierstad. Våren 2002 flyttade Åsne  in hos familjen Khan (fiktivt namn) och levde tillsammans med dem under ett par månader.

 

Boken börjar som ett dokumentärt reportage där författaren belyser Afganistans historia, vilket för övrigt var väldigt allmänbildande. Därefter övergår den till en mer skönlitterär form där läsaren får följa familjemedlemmarna i deras vardag. Genom hela boken osynliggör författaren sig själv (förutom i förord och efterord) och berättar bara familjens historia. 

 

Detta gör att jag ifrågasätter trovärdigheten i hennes historia. Händelserna känns trovärdiga men hur vet jag att det verkligen har hänt? Åsne har valt att ge personerna i berättelsen anonymitet  vilket gör det ännu svårare att kontrollera av om hennes uppgifter verkligen stämmer. Som läsare får jag helt enkelt lita på Åsne och hennes sanning.

 

Historien är  medryckande och skriven på ett rakt och enkelt språk. Som jag nämnde tidigare är boken ett litterärt reportage och kan klassas som "ny journalistik" eller "New Journalism", ett begrepp som myntades av Tom Wolfe 1973. Denna typ av journalistik kännetecknas just av att klassisk reportagestil blandas skönlitterärt språk. 

 

Jag är dock kritisk till att Åsne använder sig av den här stilen eller formen. Varför fokuserade hon inte på att göra en ren skönlitterär bok istället? Åsne har en stark historia, jag tror inte att hon hade förlorat särskilt mycket på ge ut den som en roman. Tvärtom. Se bara på Khaled Hossein,författaren bakom bästsäljarna "Flyga drake" och "Tusen strålande solar" (två historier som båda utspelar sig i Afghanistan). Ett annat alternativ hade varit att göra om boken till en ren reportagebok. Om boken hade varit i mer klassisk journalistikanda med intervjuer, citat och författarens egna beskrivningar/tolkningar av hur hon upplevt tiden i Kabul så tror jag att sanningshalten i hennes historia definitivt hade ökat. 

 

Hur reagerade då huvudpersonen själv på Åsne Seierstads berättelse? Bokhandlaren Shah Muhammed Rais gillade inte alls Åsnes historia, han ansåg att boken var för starkt vinklad och innehöll lögner. Och som svar på Åsnes skildringar av honom skrev han sin egen version, "Det var en gång en bokhandlare i Kabul" (utkom i Norge september 2006).

Ja, så kan det gå. 


Namn eller ej?

I Sverige finns det en samling regler särskilt framtagna för att reglera mediernas rapportering till folket. Enligt dessa s k spelregler ska press, radio och TV bland annat ge korrekta nyheter, respektera den personliga integriteten och vara försiktiga med publicering av bilder och namn.

   Trots dessa regler väljer ändå flertalet medier att publicera både namn och bild på misstänkta, men ännu ej dömda, personer. Detta hände senast nu i veckan, i samband med Carolin-fallet. Aftonbladet var först ut med att publicera både namn och bild på den 51-åriga mannen som misstänks för mordet på 29-åriga Carolin. 

 

I och med detta valde alltså Aftonbladet att frångå de pressetiska reglerna. Även Expressen valde att gå ut med samma information bara några timmar senare. Hur kommer det sig? I en artikel från Dagens Media försvarar sig Lena Melin, ställföreträdande ansvarig utgivare på Aftonbladet, och hävdar bland annat att anledningen till namnpubliceringen beror på allmänintresset, att folk har rätt att veta vem det handlar om. (källa: http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=219688) 

 

Personligen har jag svårt för att ta ställning till om namn ska publiceras eller ej. I vissa situationer kan det vara väldigt viktigt att gå ut med information till allmänheten, om ex personen kan vara en fara för omgivningen. Ta exempelvis mordet på Engla. Innan Engla blev mördad var Anders redan misstänkt för mordet på Pernilla Hellgren. Om media hade publicerat hans namn tidigare hade det kanske förhindrat att Engla cyklat hem ensam, hennes familj hade med säkerhet inte tillåtit det. Stig Hadenius, medieforskare på DN, diskuterar detta med publicering av namn i en debattartikel från den 15 april 2008 (http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1134415.svd) Han tror starkt på namnpublicering då det är ett bra sätt att förhindra brott på. Till viss del jag förstår hur han tänker, det är klart att en publicering av namn kan bidra till en viss trygghet i samhället. Jag anser dock att man inte bara kan se till allmänheten utan även till den misstänktes situation, och hans eller hennes anhörigas... 

 

Ta exempelvis mordet på Carolin (igen) och den misstänkte 51-åringen. Det visade sig att han har tre barn. Hur har publiceringen påverkat dem? Är det någon som tagit hänsyn till dem överhuvudtaget? Mannen är misstänkt men har varken erkänt eller blivit dömd.  I det här fallet tycker jag att Aftonbladet och flera medier med dem har gjort fel.  

I de pressetiska reglerna står det: "Överväg noga konsekvenserna av namnpublicering som kan skada människor. Avstå från sådan publicering om inte ett uppenbart allmänintresse kräver att namn anges". Vad jag kan utläsa handlar det om att det ska finnas något värde eller mening med att namnuppgifter publiceras. Att döma av publiceringen av exempelvis 51-åringens namn och bild anser jag inte att så är fallet.

   Är det verkligen av värde eller intresse hos svenska folket att få reda på vem "jägaren" är?  Är det intressant att få reda på av han faktiskt heter? Hur han ser ut? Eller handlar det mer om att Aftonbladet ska skapa rubriker och sälja fler nummer? Ärligt talat tror jag på det sistnämnda.

 

Jag tror att man ska undvika att publicera uppgifter som inte är helt säkra, annars är risken stor att man går ut med felaktig information. Det har ju faktiskt hänt. Se bara på mordet på Anna Lindh. Där utpekades en misstänkt person som sedan visade sig vara oskyldig. Det var nog inte särskilt roligt för honom, att bli stämplad av media som mördare. Jag undrar hur han har det nu, har han lyckats förlåta media för snedsteget? Tveksamt.


Blogguppgift 1: Nyhetsvärdering

(Jag är bosatt i Karlstad och valde därmed att titta i lokaltidningen Nya Wermlands-Tidningen (NWT). Artiklarna publicerades den 11 februari 2009)


På förstasidan hittade jag en av dagens huvudnyheter, en femårig flicka som fastnat i rulltrappan på Willys i Karlstad. Framsidan pryds av en stor bild föreställande den lilla flickan sittandes i sin pappas knä. Pappan visar upp en hög med trasiga kläder. Gripande? Ja klart att man som läsare blir berörd men är det verkligen en viktig nyhet?Hur kommer det sig egentligen att just den är nyheten hamnade på förstasidan? Vem bestämde att det var en viktig nyhet? 


Erik Fichtelius och Håkan Hvitfelt är två personer som forskat kring nyheter och dess innebörd. De nämner ett antal faktorer till varför en händelse blir just en nyhet. Två viktiga faktorer är framför allt närhet och att man som läsare kan identifiera sig med det som har hänt på något sätt. Detta förklarar varför just händelsen om flickan och rulltrappan publicerades. NWT är en lokaltidning där den tilltänkta läsarkretsen är från Värmland. Händelsen, som utspelade sig i Karlstad, är geografiskt nära läsarna och därmed också mer personlig. Det är klart att man känner med flickan och hennes pappa. Det är hemskt det som har hänt. 
   Ofta när det gäller nyheter på tidningarnas framsidor så syftar de till att sälja så mycket tidningar som möjligt. Dock är nog inte fallet så när det gäller lokaltidningar, iallafall inte NWT. NWT har egentligen inget ekonomiskt behov av nyhetsvärderingen då det är en prenumererad tidning. Det gör att de kan satsa mer på nyheter av allmänintresse.


När jag bläddrade vidare i NWT fastnade jag på utrikessidorna, som den här gången faktiskt inte handlade om bränderna i Australien. Inte ens en liten notis. Nej, nu var det Barack Obama och något krispaket som stod i fokus. Rubriken löd "Barack Obama vädjar om ja till krispaketet"... fångade inte mitt intresse iallafall vilket förmodligen beror på att jag inte är särskilt intresserad av varken ekonomi eller politik. Då slogs jag plötsligt av en tanke, hur kommer det sig egentligen att amerikanska händelser ofta är i fokus, näst efter svenska?


En anledning, och en ganska trovärdig sådan, är givetvis att USA är en stormakt. Det är ett stort och mäktigt land som kräver mycket uppmärksamhet, vilket de får också. Sen tror jag att vi svenskar har mycket lättare att identifiera oss med amerikanarna just för att vi i stort sett har samma kultur... ja till och med samma ekonomiska system (nästan iallafall). Vi känner en samhörighet. Detta förklarar nog delvis varför NWT's redaktion valde att publicera artikeln om krispaketet. Det är en viktig händelse som förr eller senare kommer att påverka Sverige, vilket gör att intresset blir större. I slutändan är det väl alltid så att en händelser som påverkar oss intresserar oss allra mest.


Journalistik

 

Under våren ska jag läsa journalistik, en distanskurs via Karlstads Universitet. Jag ser fram emot detta och förväntar mig att lära mig en hel del matnyttigt som jag kan ha användning för i framtiden. 

Bloggen kommer jag dels att använda för studiesyftet genom att publicera inlägg efter bestämda ämen. Jag kommer även att blogga om annat, allt mellan himmel och jord - och du får väldigt gärna hänga på och kommentera. Alltid kul med diskussioner! 

Ciao

Jessica 

 


RSS 2.0